Sayfalar

20 Kasım 2012 Salı

Günlük Rutin, Sayı Sayma, Az ve Çok, Ev İşlerine Yardım, Zaman Kipleri,

Gece görevden geldim, uyku tutmuyor. Bari geçtiğimiz gün yaptığım etkinliklerden söz edeyim biraz daha.

Etkinliklerimiz yine Halk Eğitim Merkezi'nden.

I. Etkinlik :
Gelişim Alanı : Sosyal duygusal gelişim
Hedef              : Günlük rutinleri bilme ve uygulama

Etkinliğin uygulanması  :  Çocuğumuza "haydi şimdi gün içinde neler yapıyoruz düşünelim bulalım. İlk önce uyuduğun odaya gidelim, sen şimdi yatağına yat, uyuyormuş gibi yap. Şimdi sabah oldu, uyanma vakti, uyanınca neler yapıyorsun" diye soralım.

"tuvalete giderim, ellerimi yıkarım, üstümü giyerim, kahvaltımı ederim, çizgi film izlerim, oyun oynarım, yemek yerim" gibi cevapları kabul edin ve bunları teker teker canladıralım.
Örneğin banyoya gidince diş fırçasını gösterin ve nasıl kullandığını sorup canlandırmasını isteyin.
Doğru cevapları için çocuğunuzu takdir edin.

Farklı uygulamalar: Sabun, havlu, tarak, diş fırçası gibi çocuğun her gün kullandığı malzemeleri ya da bunların resimlerini kullanarak da faaliyeti çeşitlendirebilirsiniz. Gün içinde masaya oturmadan ellerimi yıkadım, yemekten sonra dişlerimi fırçaladım gibi sözlerle günlük rutinleri öğrenmesini sağlayabilirsiniz.

Biz de yukarıda tarif ettiğim gibi sabah uyanmasından itibaren günlük rutinlerimiz hakkında konuşup canlandırmalar yaptık. Deniz Baran hevesli bir şekilde etkinliğe iştirak etti, canladırmalar yaptı. Keyifliydi.

II. Etkinlik

Bu etkinliği geçtiğimiz hafta yapmıştık ama benim keyfim yoktu, yazamadım.

Gelişim Alanı : Zihinsel gelişim
Hedef              : 10'a kadar sayma, istenen sayıdaki nesneyi verme, az ve çok kavramlarını tanıma
Malzemeler    : 10 adet düdük veya kalem makarna (fasulye vs. biz bu iş için kocamla benim kartvizitlerimizi kullandık)

Etkinliğin uygulanması  : 10 adet makarnayı elnize alın ve çocuğunuzla birlikte masaya oturun. Makarnaları masaya koyun. Saymasını isteyin. Bana 3 tane, 2 tane, 5 tane makarna verir misin diyerek istenen sayıda makarna vermesini bekleyin, sen kaç makarna istersin diyerek onun istediği sayıdaki makarnayı da kendisine verin. Verirken teker teker sayın.

Biz bu etkinliği oğlumun seveceğini düşündüğüm şekilde farklı uyguladık. Elime bir tomar kartvizit aldım. Sayarak 10 tane oğluma, 10 tane kendime kartvizit ayırdım. Her ikimiz de kartları elimize aldık. Ben ondan belli sayıda kartvizit istedim. Sayarak bana vermesini söyledim, masaya sayarak koydu, masadan sayarak aldım. Aynı şekilde benden istediği kadar kartvizit alabileceğini ama tek şartın sayarak alması olduğunu belirttim. Her seferinde masaya koyan da masadan alan da sayarak bu işlemi yaptı. Oyun değişik geldi oğluma, sayarak istediğimiz kadar kartvizit aldık birbirimizden.

Kimi zaman onunkiler çok oldu, kimi zaman benimkiler. Masaya dizdik kartları ve hangimizinki çok dedim. Hangimizinki az dedim. Yanıtlar verdi. Takdir ettim, oyunu bitirmekten pek hoşlanmadı zira kartlara bayıldı oğlum. Gayet keyifli ve yararlı bir oyun oldu.

Aslında az ve çok kavramları ile ilgili başka bir oyun daha vardı, o da fasulyelerle oynanıyordu, ben iki oyunu birleştirdim, az ve çok kavramlarının da üstünden geçmiş olduk.


III. Etkinlik

Gelişim Alanı : Sosyal duygusal gelişim
Hedef              : Basit ev işlerine yardım etme

Etkinliğin uygulanması : Çocuğunuzdan size ev işlerinde yardım etmesini isteyin. Örneğin sofra kurarken, çamaşır asarken, yemek hazırlarken size yardım etmesini isteyin. Yardım ederken kavram gelişimini de destekleyin. Örneğin kirli çamaşırları makineye koymadan önce renklileri ayrı yere beyazları ayrı yere koymasını isteyebilirsiniz (valla ben buna karşıyım, etkinlik kitapçığında yazıyor ama, yapmam bunu! kirli çamaşırlara dokunmasın ne gerek var) Çamaşır asarken bana bir mandal, iki mandal, üç mandal verir misin diyebilirsiniz. Sofra kurarken masaya 3 kaşık götür, bardak götür diye yardım isteyebilirsiniz.

Sonra da görüyor musun, bana yardım ettiğin zaman işler daha çabuk bitiyor, seninle oynamam için daha çok zaman kalıyor, hem de daha az yoruluyorum diyerek yardımlaşmayı teşvik edin.

Ben de temizlik kabuslarım hakkında uzun uzun yakınmış biri olarak, bu yöntemi sıklıkla uyguluyorum. Çamaşır asarken ondan mandal istiyorum. Sofraya kaşık çatal götürmesini istiyorum. Temizlik yaparken eline toz bezi veriyorum ve benimle birlikte toz alıyor. Bulaşık makinesini boşaltmama yardım ediyor. Örneğin bugün evi süpürdüm, o da etrafa yayılan oyuncaklarını topladı. Sonra da bak ne kadar güzel bana yardım ettin, ben de daha az yoruldum, etkinlik yapmaya zamanımız kaldı, hadi şimdi birlikte etkinlik yapalım diyerek yardımlaşmasını teşvik ettim.

IV. Etkinlik

Gelişim Alanı : Zihinsel gelişim
Hedef              : Fiillerin geçmiş zaman ve gelecek hallerini doğru kullanma

Etkinliğin uygulanması:
Çocuğunuzla birlikte oturun. Sohbet eder gibi bir önceki gün yaptıklarınız hakkında sorular sorun. Dün nereye gittik, ne yedik gibi. Çocuğunuzun "yedik, gittik, evdeydik" gibi geçmiş zamanı anlatan cevaplar verdiğinden emin olun ve çocuğunuzun cevaplarını doğrulayarak tekrar edin. "evet, dün pilav yedik" gibi.

Daha sonra ertesi gün yapacaklarınız hakkında konuşun "yarın makarna pişireceğim, yarın anneannene gideceğiz" gibi. Sonra da yarın neler yapacağınıza ilişkin sorular sorun ve cevaplarının gelecek zamanı anlatan cevaplar olduğundan emin olun.

Deniz Baran yarın ve dün kelimelerini kimi zaman yerinde kullanamıyor. Geçmiş zaman ve gelecek zamanı anlatan sözleri, kipleri birbiriyle uyumlu ve yerinde kullanabiliyor ama işin içine yarın veya dün girince kimi zaman karıştırabiliyor.

Dün biz Deniz Baran'ın doğumgününde tanıştığımız aileyle buluştuk. Hülya, Hasan ve oğulları Emre ile birlikte Gölet'e gittik. Çay içtik, abur cubur yedik, oğlanlar çimlerde koşturdu, oynadı. Sonra Hülyalara gittik ve akşam yemeği yedik. Oğlanlar da kendi aralarında oynadılar. Kimi zaman kavgalaştılar, kimi zaman barıştılar oynadılar. Gayet güzel bir gündü. Bunun üzerine konuştuk oğlumla. Zaman kiplerini doğru kullandıkça evet öyle yaptık, yemek yedik, oyun oynadınız evet diyerek onu onayladım.

Yarın da anneannesi ve dedesi gelecek, birlikte oturup sohbet edeceğiz. Deniz ve Barış'ı çok özlemişler. Bunun üzerine Deniz'le sohbetimizi koyulaştırdık.

 Fotoğraflarımız Burada :



 




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder