Sayfalar

23 Şubat 2013 Cumartesi

Bilişsel Alana Yönelik Etkinlik : Yanıyor - Sönüyor


Ben bu AÇEV'İ çok sevdim. Bu seferki etkinliğimiz, bilişsel alana yönelik. Fen bilimleri deneyi yapacağız. Mumun neden yandığı ve neden söndüğü üzerine bir deney bu. Yapılışı çok basit. Ama yapmadan önce, ateşin yakıcılığı ve tehlikesi üzerine kısa bir konuşma yapmakta yarar var diye düşünüyorum. İşte deneyimiz : 

Yanıyor, Sönüyör!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kazanım ve Göstergeleri
Bilişsel Alan
Neden-sonuç ilişkisi kurar.
Bir olayın olası nedenlerini söyler.
Bir olayın olası sonuçlarını söyler.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Malzeme:
2 adet mum, cam kavanoz, kibrit.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uygulama:
2 adet mum yakılır. Mumların biri yanmaya devam ederken diğerinin üzerine kavanoz kapatılır.
Çocuklara üzerine kavanoz kapatılan mumun neden yavaş yavaş söndüğü sorulur ve çocuklardan gelen cevaplar dinlenir.
Sönen mum gibi canlıların da oksijen almadan yaşayamayacağı hakkında konuşulur. Uzayda ve denizin dibinde özel kıyafetler olmadan nefes alınamayacağı konusunda çocuklarla sohbet edilir.
Sonrasında yapılanlar özetlenerek etkinlik sonlandırılır.

Biz bu deneyi yaptık, Deniz'in mumun neden sönmüş olabileceğine ilişkin cevabı, üstüne kavanoz kapattığımız için oldu! Kavanozun içinde ateş yanmaz mı dedim, yanmaz dedi. Neden diye sordum. Bilmiyom ki dedi. Ben dee havadan bahsettim. Havayı göremeyiz ama hissederiz dedim. Nefes aldım derin derin o da aldı. İşte bu soluduğumuz şey havadır ve ateşi yakan şey de havadır. Hava olmazsa ateş yanmaz dedim. Kavanozun içindeki hava yandı yandı bitti ve böylece ateş de söndü dedim. Oksijen diye anlatmadım. Yaşına göre anca bu kadar anlatmayı uygun gördüm. 



İşte bizden kareler :
İki mum yanıyor

Birinin üstüne kavanoz kapanıyor ve bir süre daha yanıyor

Kavanoz kapanan mum havasızlıktan sönüyor

Deniz Baran bayıldı bu mum deneyine. Defalarca tekrarladık, sonra da söndürebilir miyim dedi, olur ama yaklaşmadan dedim. Defalarca yaktım, üfledi, söndürdü. Eğlendik, öğrendik. Tavsiye ederiz.

3 yorum:

  1. Çok GUZEL bunu yapmaya hızım de ihtiyacımız var Yusuf'a kardeşinin üstüne örtü kapatırsa nefes alamaz diye anlatırım bu deneyleriniz daha iyi anlar

    YanıtlaSil
  2. Çok GUZEL bunu yapmaya hızım de ihtiyacımız var Yusuf'a kardeşinin üstüne örtü kapatırsa nefes alamaz diye anlatırım bu deneyleriniz daha iyi anlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. eğer kardeşinin üstüne örtü kapatma huyu varsa, evet bu deneyi böyle anlatmakta fayda var. ama böyle bir huyu yoksa, aklına sokmamalı bu davranışı :))) bizimki örtü kapatmıyor üstüne bizzat kendisi çıkıyor :)))) O nedenle ben nefes alıp verdim, nefessiz kalma üzerine fazla konuşmadım :D aklına sokmayım dedim :))))

      Sil