Sayfalar

21 Mart 2014 Cuma

Barış Çağan İçin Etkinlik Önerileri


Standart 20-28 Aylık Bebek-Çocukla Oynayabileceğiniz Oyunlar

Aşağıdaki aktiviteleri çocuğunuzun hayal gücünü, dil gelişimini ve sembolik düşünme yeteneğini geliştirmek için kullanabilirsiniz.

Çocuğunuza değişik tarzlarda şapkalardan oluşan bir sepet verin. (Kovboy, itfaiyeci, set. yumuşak, kasket..) Bunları denedikçe bu şapkalarla ilgili hikayeler uydurun.

Yağmur taneleriyle oynayın. Çocuğunuza bir torba ponpon verin. Bunları havaya atın ve yağmur taneleriymiş gibi davranın. "Yağmur yağıyor, seller akıyor" şarkısını söyleyin. Hatta ona bir örtü vererek bunu şemsiyesiymiş gibi kullanmasını sağlayabilirsiniz.

Hayvanat bahçesine gidince ona bir zürafa gibi yukarı uzanmasını, leopar gibi koşmasını, ayı gibi bağırmasını, maymun gibi tırmanmasını söyleyin. Taklitlerini izleyin ve karaktere nasıl girdiğini gözden kaçırmayın. Tabii ki siz de buna katılın!

Beraber öğle yemeği pişirin! Karton kutuyu bir fırın haline dönüştürün. Ocak yapabilmek için iki adet kırmızı karton kesip kutunun üstüne yapıştırın. Düğmeler çizip bunları kullanabilirsiniz. Oyuncaklarını kullanarak yemek pişırsin ve daha sonra yesin.

Çocuğunuzun gelişen simgesel düşünme ve rol oynama becerilerini sağlamlaştırmak için aşağıdaki önerileri deneyin:

Çocuğunuzla birlikte bir kitap hazırlayın. Beş ya da altı boş yaprağı üst üste koyup zımbalayın. Çocuğunuza kafasındaki hikâyeyi anlattırırken, kurduğu cümleleri sayfalara yazın. Çocuğunuz uygun resimleri çizebilir. Bu etkinlik, yaratıcı düşünme becerilerini güçlendirir. Mantıksal düşünmenin ve olay sırasının ("Daha sonra ne oluyor?") yanısıra dil becerilerine odaklanmasını da sağlar.

Bir çadır kurun. Bir masanın ya da iki sandalyenin üzerine örtüler serin. Çocuğunuzun çadırı bir "sahne dekoru" gibi kullanarak ne tür hikâyeler kurduğunu ve canlandırdığını izleyin. Dizgini ona bırakın ve kurduğu hikâyede bir rol üstlenin.

Çocuğunuzun bir şeycilik oynama ve yaratıcı düşünme becerilerini özendirmek için aşağıdaki önerileri deneyin:

Bir "Dur ve Başla" bandosu yaratmak. Vereceğiniz "dur" ya da "başla" işaretlerine göre çocuğunuzun plastik kaplan birbirine çarpmasını sağlayın. Bunu iyice öğrendiğinde, düdük gibi bir sesle işaret vermeyi deneyin.

Bir "Kırmızı Işık. Yeşil Işık" oyunu oynamak. Kırmızı ve yeşil renkli kâğıtlardan sinyal daireleri kesin. Bu işlem çocuğunuzun bir simgeyi (renk) bir kavramla (dur ve başla) ilişkilendirmeye başlamasını sağlar ve dakikliği anlama yönünde önemli bir kilometre taşıdır.

Başkasının giysilerine bürünmek. Çocuğunuzun incelemesi için eşarplar, şapkalar, ayakkabılar, önlükler vs. toplayın. Kostümüne dayanarak bir senaryoyu canlandırmayı henüz başaramasa bile, farklı görünümleri ve duyguları etkileyecektir.

alıntı


Çocuğunuzun dil ve mantıksal düşünme becerilerini geliştirmesine yardımcı olmak için aşağıdaki önerilerden yararlanın:

Çocuğunuzla birlikte basit tarifli bir yemek hazırlamak. Hazır puding, fıstık ezmeli sandviçler ya da dondurulmuş meyve suyu çocuğunuzun karıştırma, sürme ve dökme işlemleri sırasında size yardımcı olması için son derece elverişlidir. Ona yemek tarifini ya da kullanım talimatlarını gösterin ve bunları okurken sözcükleri parmağa nızla işaret edin. Uğraşta izlenecek sırayı önceden ve işlem sırasında konuşarak ("Önce şu sütü dökeceğiz...") öğretin.

Ters çevrilmiş bir karton kutudan bir posta kutusu yaparak "postanecilik" oynamak. Kutunun üstünde zarfları ya da dolgu torbalarını koymaya elverişli bir yarık açın. Çocuğunuzu ailesine ve arkadaşlarına mektup "yazma"ya ve bunları "posta kutusu"na atmaya özendirin. Gerçek bir posta kutusuna atmak üzere size bir mektup yazdırması yoluna da gidebilirsiniz.

Çocuğunuzun en ho
şlandığı hikâyeyi canlandırmak. Çocuğunuzun gözde hikâye kitabını yüksek sesle okuyun. Evde bulduğunuz aksesuarları kullanarak birlikte hikâyeyi canlandırın. Çocuğunuzun bu hikâyede geçen sözcüklerin birçoğunu hatırlaması sizi şaşkınlığa uğratabilir! "Asıl" hikâyedeki olaylar dizisine sıkıca bağlı kalıp kalmadığını anlamak açısından canlandırmada ipleri onun eline bırakın.

"Yapacağım İşler" çizelgesi hazırlamak. Çocuğunuzdan sabahleyin ve akşam neler yapacağını (ya da yapması gerektiğini) anlatmasını isteyin. Bunları yazıya geçirin. Kendi başına çizelgeyi "okuması" için resimler ekleme yoluna da gidebilirsiniz. Uğraşlarda izlenen sırayı ve bazılarının diğerlerinden önce ya da sonra gelişin (sözgelimi yemekten sonra dişleri fırçalamanın) nedenlerini konuşun. Bu, çocuğunuzun bir gününde geçen olaylar arasındaki mantıksal bağlantıları anlamasına yardımcı olur.

Çocuğunuzun hayal gücünü ve mantıksal düşünme becerilerini kullanmasına destek vermek için aşağıdaki önerilerden bazılarını deneyin:

Çocuğunuzla beraber bir bahçe kurun. Bir saksıya ya da bahçenizin bir köşesine ot, fasulve, havuç ya da ayçiçeği gibi bitkilerin tohumlarını ekin. Süreçteki olay sırasını anlaması için. her aşamayı çocuğunuzla konuşun. ("Önce saksıya toprak koyuyoruz; ardından parmağımızı içine batırıp tohumu koyacak bir delik açıyoruz."). Tohumun nasıl geliştiğini görmek üzere, her gün çocuğunuzla birlikte "bahçe"yi izleyin. Buna benzer etkinlikler mantıksal düşünmevi ve dil becerilerini geliştirir; çünkü çocuklar yeni nesneleri, deneyimleri ve düşünceleri keşfeder.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder